Skip to content
Favicon

De 5 ontwikkelfases

Bouwers (3-6)

bouwers

Dit is de fase die overeenkomt met ongeveer 3-6 jarigen. Nu is de tijd aangebroken waarin kinderen bewust indrukken opdoen. Ze zijn gevoelig voor zintuiglijke ervaringen, waarnemingen in de omgeving, het leren van woorden en ‘oefeningen’ uit het dagelijkse leven. Het kind wil graag zelf handelen en heeft aandacht voor het precieze verloop van handelingen. Het herhaalt met plezier vele malen de aangeleerde handelingen vanuit een innerlijke behoefte deze te oefenen.

 

Van groot belang is in deze fase een goed voorbereide omgeving waarin het kind aan zijn behoefte tot ontwikkeling kan en mag voldoen. De Montessori onderbouw is ingericht om actief deze vorm van ontwikkeling te ondersteunen. Kinderen die nieuwsgierig zijn naar letters en/of cijfers, kunnen hiermee aan de slag met specifieke Montessorimaterialen. Ook krijgen kinderen van 3 jaar krijgen de mogelijkheid om aan te sluiten bij de kinderen die al onderwijs volgen. Op deze manier zorgen we voor een soepele overgang naar onderwijs 

Dagindeling

Kinderen komen ’s morgen binnen en begroeten de coach, meestal door het geven van een hand. Zodra zij binnen komen, gaan zij beginnen met hun werk. ‘Binnen is beginnen’. Mensen ontwikkelen zich het best als ze zelf richting kunnen geven aan hun eigen ontwikkeling en daarin eigen keuzes kunnen maken. Daarom hebben de kinderen ook de mogelijkheid om hun eigen ontwikkeling aan te sturen en om verantwoordelijk te zijn voor hun eigen ontwikkeling. Een kind krijgt daarom vrijheid om zelf zijn werk te kiezen en, of in te delen. De coach let erop dat die keuze past binnen de mogelijkheden van het kind en zorgt er voor dat het kind niet te eenzijdig kiest. Vrijheden van kinderen zijn:

• Vrijheid met wat het werkt

• Vrijheid met wie het werkt

• Vrijheid waar het werkt

• Vrijheid hoe lang het met iets werkt

• Vrijheid hoe vaak het met iets werkt

• Vrijheid aan welke leerdoelen het werkt

 

De dag start altijd met de lange werkperiode. Deze duurt van 8.30 uur tot 11.30 uur. Tijdens de werkperiode kiezen de kinderen hun werk en zorgt de coach voor de begeleiding van het werk. Ook worden er dan lesjes (instructies) gegeven. Tijdens de werkperiode is er een flexibele fruitpauze. Kinderen bepalen zelf wanneer ze even hun tussendoortje nemen. De lunch is een gezamenlijk moment, waarna ook gezamenlijk wordt buiten gespeeld. In de middag wordt er vaak een algemene kosmische les gegeven, of is er nog meer ruimte voor de kinderen om te werken.

 

Naast het werken in de eigen groep, krijgen de kinderen ook lessen van vakexperts voor bijvoorbeeld gym. Daarnaast zijn er regelmatig gastlessen van externe experts.