De 5 ontwikkelfasen
Bouwers (3–6 jaar):
ruimte voor kleine bouwers om groot te worden
In de fase van de bouwer (3–6 jaar) ontdekken kinderen de wereld bewust.
Ze willen ervaren, proberen, herhalen, alles met volle aandacht. Hun zintuigen staan open voor indrukken, woorden en handelingen. Ze willen vooral zelf doen: knippen, gieten, vegen, tellen, schrijven. Herhaling geeft rust en voldoening; het is hun manier om te groeien.
Een goed voorbereide omgeving is in deze fase essentieel. De Montessori-onderbouw biedt materialen die aansluiten bij die natuurlijke drang tot ontdekken van zintuiglijk leren tot de eerste stappen in taal en rekenen. Ook driejarigen mogen al meedoen met de basisschoolactiviteiten, zodat de overgang naar het onderwijs soepel en vertrouwd verloopt.
Dagindeling
De dag start met een warm welkom. Kinderen begroeten de coach met een hand en kiezen daarna hun eigen werk, want “binnen is beginnen.”
Bouwers krijgen de vrijheid om zelf te bepalen:
- Wat ze doen
- Met wie ze werken
- Waar en hoe lang ze iets doen
- Hoe vaak ze herhalen
- En aan welke doelen ze werken
Deze vrijheid gaat altijd samen met begeleiding: de coach helpt richting te geven en zorgt dat keuzes in balans blijven.
De ochtend (8.30–11.30 uur) is een lange, ononderbroken werkperiode vol concentratie en ontdekking, met tussendoor een flexibele fruitpauze. Na de gezamenlijke lunch en het buitenspelen volgen in de middag vaak kosmische lessen of ruimte voor vrij werk. Daarnaast krijgen de kinderen les van vakexperts voor bijvoorbeeld gym, en regelmatig gastlessen van inspirerende bezoekers.
Zo werken we bij de