Ouders en leerlingen
Ondersteuningsteam:
ruimte voor zorg en aandacht
Op de Montessori Campus Almere 0–18 werken we vanuit onze vijf kernwaarden: vertrouwen, verantwoordelijkheid, autonomie, socialisatie en uniciteit. Het ondersteuningsteam helpt om die waarden dagelijks vorm te geven. Samen creëren we een veilige, gezonde en dynamische leeromgeving waar leerlingen zich cognitief én sociaal-emotioneel kunnen ontwikkelen.
We geloven dat leren pas echt lukt als het goed gaat met hoofd én hart. Soms heeft een leerling extra ondersteuning nodig, bijvoorbeeld bij motivatie, gedrag, faalangst of persoonlijke problemen.
Waar mogelijk bieden we interne hulp binnen school; als dat niet volstaat, verwijzen we naar externe ondersteuning.
Intern Zorgoverleg (IZO)
Wanneer basiszorg niet genoeg is, wordt een leerling besproken in het IZO, een tweewekelijks overleg tussen zorgcoördinator, orthopedagoog, intern begeleider en eventueel een afdelingsleider.
Hier bepalen we samen de beste aanpak en volgen we de voortgang tot ondersteuning niet meer nodig is.
Zorgadvies-team (ZAT)
Bij complexere hulpvragen werken we samen met externe partners in het Zorg Advies Team.
Onder leiding van de zorgcoördinator worden leerlingen besproken met o.a. JGZ Almere, Fornhese GGZ, Passend Onderwijs en de jeugdagent. Ouders geven altijd toestemming voordat een leerling wordt ingebracht.
Ondersteuningscoördinator
Rick van Heerden
Coördineert alle specialistische ondersteuning en vormt de schakel tussen leerlingen, ouders, coaches en externe instanties.
Intern Begeleider
Kelly Blom
Orthopedagoog
Sabina van Kooij
Dyslexiecoördinator
Evelyn van As
Begeleidt dyslexieleerlingen, coördineert onderzoek en zorgt samen met mentoren en ouders voor begeleiding op maat.
Meldcode kindermishandeling
Sinds 1 juli 2013 zijn scholen verplicht te werken met de meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld. Op de Montessori Campus voeren we dit beleid uit volgens de richtlijnen van het Nederlands Jeugdinstituut, onder verantwoordelijkheid van het ondersteuningsteam.