Ondersteuningsteam

Als kinderen een afwijkend aanbod moeten krijgen wordt er op onze school gewerkt met een ontwikkelingsperspectief (OPP). In dit OPP wordt vastgelegd wat de verwachte mogelijkheden van het kind zijn en op welke manier we daar naartoe werken. Een aantal kinderen komt al met een (OPP) op school. Gedurende de schoolcarrière kunnen hulpvragen via de coaches aan het licht komen. Het ondersteuningsteam bestaat uit de intern begeleider/zorgcoördinator, de orthopedagoog, social worker en de begeleider Passend Onderwijs. Deze overleggen regelmatig over de kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte. In dit overleg wordt een ondersteuningsplan gemaakt en worden afspraken gemaakt en geëvalueerd. Kijk voor meer informatie over de zorgopbouw op onze website.

Ondersteuningscoördinator

Rick van Heerden
r.vanheerden@asg.nl

De zorgcoördinator voert individuele gesprekken met leerlingen waarbij sociaal-emotionele problemen, weinig zelfvertrouwen, gedrags- en/of motivatieproblematiek, pesten, sombere gevoelens of problemen thuis een rol kunnen spelen. Ook sluit de zorgcoördinator aan bij groepsobservaties.

Intern Begeleider

Marcha Douwes
mcm.douwes@asg.nl

De intern begeleider speelt een cruciale rol in de ondersteuning van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Ze coördineren de zorgstructuur binnen de school en werken samen met leerkrachten, ouders en externe specialisten om passende ondersteuningsplannen te ontwikkelen.

Orthopedagoog

Sabina van Kooij
s.vankooij@asg.nl

De orthopedagoog richt zich op aanvullend onderzoek wanneer er sprake is van leerproblematiek of onbegrepen gedrag. Ook voert de orthopedagoog individuele gesprekken met leerlingen en voert groepsobservaties uit. De orthopedagoog binnen een school kan activiteiten verrichten op het gebied van preventie, signalering, diagnostiek, advisering, begeleiding en evaluatie.

Dyslexiecoördinator

Evelyn van As
e.vanas@asg.nl

De dyslexiecoördinator begeleidt dyslexieleerlingen door individuele gesprekken met hen te voeren. Wanneer er sprake is van een dyslexievermoeden kan zij een dyslexie-onderzoek afnemen. Daarnaast onderhoudt zij contact met de ouders en de mentor van de leerling, en het docententeam om met elkaar de juiste begeleiding op maat te kunnen geven aan de dyslexieleerling.

Passend Onderwijs

Met ingang van 1 augustus 2014 is de wet Passend Onderwijs in werking getreden. Passend Onderwijs is de nieuwe manier waarop onderwijs aan kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, georganiseerd wordt. Montessori Campus biedt binnen haar mogelijkheden en in redelijkheid alle kinderen, ook de kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte, de gelegenheid regulier onderwijs te volgen. In goed overleg met alle betrokkenen wordt bekeken of voor kinderen met een ondersteuningsvraag onderwijs op de Montessori Campus haalbaar is.

Natuurlijk spelen de ernst van de handicap, de leeftijd van het kind en de omvang van de noodzakelijke interne en externe begeleiding en ondersteuning een rol. Mocht plaatsing op de school van eerste voorkeur redelijkerwijs niet mogelijk blijken, dan spant de Montessori Campus zich in een andere mogelijkheid tot inschrijving aan te bieden. Voor kinderen die in de loop van hun schoolloopbaan een specifieke ondersteuningsbehoefte hebben, regelt de school samen met de ouders de ondersteuning. Meer informatie over de extra ondersteuning van kinderen met een ondersteuningsbehoefte is terug te vinden in het ondersteuningsprofiel (SOP) van de Montessori Campus op onze website.