Veelgestelde vragen
De verwachting is dat het nieuwe schoolgebouw in 2024 zal worden geopend. Begin schooljaar 2021/2022 zijn we gestart met een aanbod voor kinderen van 0 tot 15 jaar volgens het campusconcept. Hiervoor hebben we tijdelijk een bestaand gebouw in Nobelhorst betrokken. Zodra de nieuwbouw gereed is, gaan primair onderwijs, voortgezet onderwijs en kinderopvang één organisch geheel vormen op de nieuwe Campuslocatie.
Ons nieuwe adres:
Rosalind Franklinweg 4, NobelhorstMaandag 4 september 2023
Er komt geen peuterspeelzaal (psz) maar wel een 3+ groep op het kinderdagverblijf.
Wettelijk gezien is het niet mogelijk een kind jonger dan 4 jaar te plaatsen op een school voor primair onderwijs.
Dit hangt af van de mogelijkheden van gebruik van de locatie en het uiteindelijk aantal bijgeplaatste lokalen.
In het nieuwe schooljaar starten we met 2 groepen buitenschoolse opvang. Er is plek voor 44 kinderen van 4 tot 12 jaar.
Voor de definitieve locatie in 2024, streven we naar 3 groepen hele dag opvang, 3+ groep en 3 groepen buitenschoolse opvang. Er is een optie op uitbreiden buitenschoolse opvang indien nodig en productontwikkeling 14-18 jaar. Mogelijk ook peuterspeelzaalaanbod, afhankelijk van de vraag.
Iedereen is welkom, ook tussentijdse instroom mits er plek is. Ouders onderschrijven wel de visie als zij hun kind inschrijven. Aanmelding kan via de centrale aanmeldknop op de site.
Plekken garanderen kan helaas niet. Wel hebben broertjes en zusjes voorrang, als er sprake is van een wachtlijst.
Kinderen kunnen examen doen op VMBO-T, Havo en VWO niveau. Wij streven ernaar op langer termijn meer VMBO niveaus aan te bieden.
Wat als uw kind bij ons op de Campus in de Wetenschappersfase het schooladvies PRO, BBL of KBL krijgt? Deze niveaus bieden wij niet aan op de Campus. Dit betekent dat er op dat moment gekeken moet worden voor een andere middelbare school die wel passend is bij het niveau van uw kind.
Ja, maandag tot en met vrijdag van 08:30 – 14:00 uur.
Het kind start daar in het gebouw waar de lokalen zijn van de betreffende leeftijdsgroep.
Bouwer 3 – 6, Ontdekker 6 – 10, Wetenschapper 10 – 14 en Betrokkene 14-18
08:15 – 08:30 (inloop)
Tot 14.00 uur werken alle kinderen door het gebouw heen aan hun eigen programma. De coach en eigen ruimte fungeren als veilige haven. De oudere kinderen werken tot 14.15 uur door en hebben eens in de week gym. Die lessen eindigen later dan 14.15. Dit in verband met de onderwijsuren voor het Voortgezet Onderwijs.
De buitenschoolse opvang wordt aangeboden vanaf 14 uur tot 18:30 uur met daarbij de mogelijkheid voor verlengde opening tot 19:00 uur.
Tijdens vakantie en studiedagen is de opvang geopend van 7.00-18.30 met de mogelijkheid tot verlengde opening tot 19.00 uur.
Voorschoolse opvang is bij start van dit schooljaar nog niet direct te realiseren. Afhankelijk van de vraag wordt dit zo snel als mogelijk in de loop van het jaar aangeboden.
Bij GO! Kinderopvang wordt aan de hand van de wachtlijst het startmoment bepaald.
We spreken in de campus niet van klassen maar van ‘leeftijdsgroepen’. We onderscheiden de volgende groepen:
Verzamelaar 0 – 3
Bouwer 3 – 6
Ontdekker 6 – 10
Wetenschapper 10 – 14
Betrokkene 14 – 18
De verhouding volwassene (coach) – kind is conform wettelijke regelgeving.
Voor 0-4 jaar is het aantal coaches conform wetgeving kinderopvang, max 1 op 8. Voor de opvang van kinderen van 4-12 jaar is dat 1 coach op 10 a 12 kinderen.
In de groepen onderwijs is elke coach verantwoordelijk voor ongeveer 28 kinderen.
Voor de kinderopvang geldt dat de kinderen die toegelaten zijn tot de campus voorrang hebben bij plaatsing. Als er alsnog plaatsen beschikbaar zijn, dan kunnen ook kinderen van buiten de Campus geplaatst worden.
De aanmelding op de wachtlijst wordt omgezet in een definitieve inschrijving als het inschrijfformulier is in gevuld en de ondersteuningsvraag is onderzocht. Wij houden ouder(s)/ verzorger(s) op de hoogte van dit proces.
Bij de opstart verloopt die communicatie minder individueel doordat wij tegelijkertijd veel kinderen moeten inschrijven en scholen moeten bellen.
Bij de opvang krijgen de kinderen de gelegenheid om rustig vertrouwd te raken binnen de Campus. Afspraken maken over het wennen is altijd maatwerk, passend bij de behoefte van het individuele kind. Deze afspraken worden gemaakt in afstemming tussen coach en ouder/verzorger. De ouder en het kind hebben de mogelijkheid om, voorafgaand aan de plaatsing, op de groep te komen wennen. De ouder en het kind worden door de coach voorbereid en begeleid bij het afscheid nemen. De ouder kan altijd bellen om te horen hoe het gaat. Als het wennen niet lukt, dan stemt de coach met ouder af wat de mogelijkheden zijn.
Het aanbod op de Campus voldoet aan alle wet- en regelgeving van kinderopvang en onderwijs. Dit geven we in gezamenlijkheid vorm vanuit 1 team en 1 visie. Het visiedocument dat opgesteld is als uitgangspunt voor Montessori Campus 0-18 jaar, vormt daarvoor de basis.
Tussen 8.15 en 8.30 komen de kinderen binnen. Op indeling van de verschillende fases gaan de Bouwers (3 – 6), de-Ontdekkers (6 – 10) en de Wetenschappers (10 – 14) jaar naar hun eigen ruimte en hun coach.
Om 9.00 vindt er een gezamenlijk start plaats, ieder kind vanuit de eigen basisgroep.
Tot 14.00 werkt elk kind door het gebouw heen aan het eigen programma en ontwikkelvraag. De coach en de basisruimte vormen de veilige haven.
Over een gezamenlijk campus aanbod na 14:00 wordt nog nagedacht. Accenten zullen liggen op Natuur – Cultuur en Zelfontplooiing.
De kinderen die van de buitenschoolse opvang gebruik maken worden om 14 uur opgehaald of komen zelfstandig naar hun basisgroep en de coaches. In overleg met de coach geeft een kind aan waar zijn/haar behoefte ligt in wat het wil gaan doen en in welke ruimte. Dit kan zijn verder werken aan hun ontwikkelvraag of spelen in één van de daarvoor bestemde hoeken.
Om 15.00 uur is er een gezamenlijk moment waarin er gegeten en gedronken kan worden. Dit is het moment waarin een kind een keuze kan maken uit het wekelijkse activiteitenprogramma bestaande uit vrije of gestructureerde activiteiten.
ASG, MLF en GO! Kinderopvang willen vanuit gezamenlijkheid iets moois neerzetten. We voelen sterk deze drive en zijn enthousiast over de ontwikkeling van de campus.
We moeten ook realistisch zijn: nog niet alles is op dit moment volledig uitgewerkt. Soms zit wet- en regelgeving in de weg, soms is het tijdsgebrek. Maar vanuit een stevige visie en een gezamenlijk beeld werken wij gestaag door.
In het informatieblad van de buitenschoolse opvang kunt u de uitgebreide beschrijving vinden van de uitvoering op deze locatie. De pedagogische uitgangspunten kunt u teruglezen in de Oranje Paraplu van GO! Kinderopvang en het werkplan buitenschoolse opvang.
Dit wordt beschreven in het School Ondersteunings Plan (SOP) van de Campus.
Wij zullen niet ieder kind perfect passend onderwijs kunnen bieden. Wel kunnen wij vrijwel ieder kind ondersteunen in zijn ontwikkeling. Die ontwikkeling verloopt voor de één grilliger dan voor de ander. Om welke reden dan ook.
Wij zullen in goed contact met de ouders zoeken naar de best mogelijke ondersteuning.
Maar ook wij werken met ongeveer 28 kinderen in een leeftijdsgroep. De Campus biedt dus geen individueel onderwijs.
Daarnaast is onze kennis over bepaalde problematiek niet altijd toereikend. Daarom werken wij samen met Passend Onderwijs Almere.
Tevens zijn wij niet bevoegd om zorghandelingen te verrichten. Dat betekent overigens niet dat kinderen met een fysieke zorgvraag niet kunnen instromen, maar wel dat wij daarover goede afspraken maken met ouders.
Ieder kind stippelt met de coach zijn/ haar eigen leerweg uit. Samen maken zij dus maatwerk. Basisvakken en Kernvakken (VO term) kunnen de leerlingen op eigen niveau doen en dus ook versnellen. Het kind zoekt dus zijn/ haar eigen uitdaging.
Wij hebben geen speciaal aanbod voor specifieke uitdagingen. Deels omdat wij dat nog ontwikkelen samen met IB-er en orthopedagoog. Maar deels ook omdat het concept van de campus veel ruimte biedt aan kinderen om af te wijken van de gebaande paden. Ook hier geldt dat goed overleg met ouders en Passend Onderwijs Almere van belang is.
De ruimtes en het pedagogisch klimaat bieden de ruimte om op verschillende manieren te werken. Een goede werksfeer kenmerkt zich door betrokken ruis; kinderen die gericht overleggen, kinderen die door de ruimte lopen om materiaal te pakken etc. Een coach stuurt samen met de kinderen op deze werksfeer. Vrijheid in gebondenheid betekent dat je samen in een ruimte kunt werken en rekening houdt met elkaar. Dat ontstaat niet zomaar, maar is een proces dat groeit. Kinderen weten na verloop van tijd niet beter dan dat zij overal kunnen werken en dat zij daarbij rekening houden met hun omgeving.
Met de inrichting houden wij rekening met de verschillende manieren waarop mensen werken: zittend, staand, in beweging, in stilte, etc.
Staat uw vraag er niet tussen?
Vul onderstaand formulier in en we proberen uw vraag zo goed mogelijk te beantwoorden.